Letnie Forum Tańca Współczesnego "Ku Europejskiej Stolicy Kultury"
 
Danish Dance Theatre / Dania
24 czerwca, godzina 21:30, Muszla Koncertowa Ogrodu Saskiego - wstęp wolny
Założony w 1981 roku Danish Dance Theatre jest jedną z czołowych grup tańca współczesnego w Skandynawii. W 2001 choreograf Tim Rushton (ur. 1963) został dyrektorem artystycznym zespołu, wnosząc nową wizję i kierunek dla grupy. Zespół ma w swoim szerokim repertuarze sztuki cieszące się powodzeniem na całym świecie, nieustannie tworzy także nowe produkcje, które spotykają się z pozytywnym odbiorem, zarówno krytyków, jak i widzów. Własny styl Tima Rushtona oraz jego bliska współpraca z tancerzami pomogła przekroczyć wiele granic stylów i technik oraz rozwinąć niespotykaną umiejętność odzwierciedlania niuansów emocji i związków międzyludzkich. Tim Rushton jest laureatem wielu nagród.
Danish Dance Theatre występowało, m.in w.: Jacob´s Pillow Dance Festival, Massachusetts; “Le temps d’aimer La Dance” Festival, Biarritz; Künstlerhaus Mousonturm, Frankfurt am Main; The Norwegian National Opera & Ballet; Celebrity Series of Boston, Massachusetts; Sydney Opera House; Harbourfront Centre Toronto; Teatr St. Petersburg; Joyce Theatre, New York; Festival Octobre-en-Normandie, Rouen; Tacheless, Berlin.
Grupa otrzymuje wsparcie finansowe Ministra Kultury Danii. 

 
"Enigma"
Tańczą: Nassim Meki, Ana Sendas, Minna Berglund, Luca Marazia, Alessandro Sousa Pereira, Csongor Szabó, Kang Ma, Nelson Rodriquez-Smith
Choreografia: Tim Rushton
Reżyseria świateł: Thomas Bek/Jacob Bjerregaard
Muzyka: Mathias Friis Hansen
Czas: 25 minut
Enigma po grecku oznacza „zagadka”. Jest to także nazwa elektromechaniczna maszyna szyfrująca używana przez Nazistów podczas II Wojny Światowej w celu kodowania i dekodowania wiadomośći. Już od najmłodszych lat jesteśmy uczeni, by odczytywać znaki określonych i rozpoznawalnych konstrukcji znajdujących się w naszym otoczeniu. Znajomość kodów i funkcjonowanie w zgodzie z nimi daje na poczucie akceptacji i pewności siebie. Jeżeli jednak nie potrafimy odczytać i zinterpretować sygnałów, mamy poczucie chaosu. Z drugiej jednak strony, możemy być tak pochłonięci ”przedsięwzięciami” i ”odwzorowaniami”, że całkowicie tracimy zmysł intuicji. Chęć zrozumienia tego, co nami powoduje jest podstawą choreografii Enigma. Enigma jest inspirowana suitami na wiolonczelę J.S. Bacha. Tim Rushton jest wielbicielem Bacha ze względu na wielopoziomowość i piękno jego muzyki – piękno, które sięga bardzo głeboko, jednocześnie zawierając wiele przeciwieństw.
"Cadance"
Tańczą: Luca Marazia, Alessandro Sousa Pereira, Csongor Szabó, Kang Ma, Nelson Rodriquez-Smith
Choreografia: Tim Rushton
Reżyseria świateł: Mikael Sylvest
Muzyka: Andy Pape
Czas: 12 minut
CaDance to subtelna gra dla czterech lub pięciu tancerzy. Muzyka w minimalistycznej kompozycji Andy Pape’a odmierza czas jak zegarek. Ciała tancerzy są jak pałeczki perkusji – małymi, dokładnymi i suchymi ruchami czekają na siebie nawzajem, by następnie w ułamku sekundy zaatakować z nieoczekiwanym wyczuciem czasu. W CaDance muzyka, stanowiąca siłę napędową, służy za punkt wyjścia, by później rozwinąć się w wirtuozerską rywalizację pomiędzy mężczyznami obecnymi na scenie. 


"Kridt’"(Chalk)

Tańczą: Luca Marazia, Alessandro Sousa Pereira, Csongor Szabó/Kang Ma, Nelson Rodriquez-Smith, Nassim Meki, Ana Sendas, Minna Berglund
Choreografia: Tim Rushton
Reżyseria świateł: Anders Poll
Projekt kostiumów: Charlotte Østergaard
Muzyka: Peteris Vasks
Czas: 32 minut
Mężczyzna leży na podłodze przygotowując się na spotkanie własnego przeznaczenia, jednocześnie słuchając dźwięku wydrapywania napisów na ścianie. Oczy się spotykają. Pamięć ciała przejmuje kontrolę nad opowieścią…Tim Rushton miał dwa źródła inspiracji przy tworzeniu „Kridt”. Po pierwsze, tekst z Biblii jako tematyczny punkt zwrotny: „Wszystkie rzeczy mają swój czas, i swym zamierzonym biegiem przemija wszystko pod słońcem.” (Koh 3, 1) Po druge, suitę smyczkową łotewskiego kompozytora Petersa Vasksa, „Musica Adventus”. Muzyka za punkt wyjścia obiera list apostolski dotyczący przesłania na dzień Bożego Narodzenia – Pokój na Ziemii. Kompozytor wyraża zarówno swoją wiarę ale także swoje wątpliwości w rozwiązanie niezgody. Dzieło kończy się w mrocznym, agresywnym klimacie, jednak w finale przebija się delikatny lecz stanowczy hymn, odpowiedź na wiarę oraz symbol zachowania równowagi w świecie. „Kridl” zdobył najbardziej prestiżową duńską nagrodę teatralną, the Reumert prize jako najlepsza Produkcja Taneczna 2005.

DOT504 / Czechy
25 czerwca 2010, godzina 21:30, Muszla Koncertowa Ogrodu Saskiego - wstęp wolny
DOT504, pierwsza w pełni profesjonalna grupa teatru ruchu w Czechach, została założona w 2006 przez dyrektor artystyczną Lenkę Ottovą.
Lenka Ottova postawiła sobie za cel stworzenie w Czechach uznawanej na całym świecie grupy, której brakowało na czeskiej scenie teatralnej, a która mogłaby stanowić bazę dla wybitnych tancerzy i znacząco wpłynęłaby na rozwój w dziedzinie tańca współczesnego. Biorąc pod uwagę sukcesy grupy zarówno w Czechach, jak i na rynkach światowych, założenia te udało się w pełni zrealizować.
DOT504 cechuje wysoka jakość techniczna, kreatywność oraz silne osobowości, zarówno pośród wykonawców, jak i twórców każdego projektu. Do współpracy z grupą zapraszane są osobowości, które z powodzeniem tworzą na światowych scenach teatru ruchu, które mogą wnieść inspirujące zmiany na czeski rynek tańca. Choreografowie, którzy dotychczas tworzyli produkcje z grupą to m.in.: Jozef Frucek & Linda Kapetanea (RootlessRoot Company – Słowacja/Grecja), Thomas Steyaert (Belgia) and Lenka Ottová (Czechy) – dyrektor artystyczny grupy.  

„100 Wounded Tears” 

Reżyseria i choreografia: Jozef Frucek & Linda Kapetanea (Rootlessroot Company)
Występują: Michaela Ottová, Lenka Vágnerová, Pavel Mašek, Helena Arenbergerová, Tomáš Nepšinský, Jaroslav Ondruš& Csongor Kassai as a special guest
Muzyka: Michal Kaščák
Kostiumy: Simona Rybáková
Reżyseria świateł: Daniel Tesař
Premiera: 22 i 23 luty , 2009, PONEC Theatre, Praga
Czas: 70 minut
14 mgnień utraconej rozpaczy 
Opowieść o siedmiorgu bohaterach, powstała z czternastu obrazów.
O czternastu rękach, które pozbywają się sześćdziesięciu sześciu kilogramów nieszczęśliwego mięsa i bieli dwustu sześciu kości.  
O czternastu zabawnych obrazach poszukujących dziesięciu tysięcy utraconych marzeń i jednego sensownego powodu, by żyć.
O czternastu szalonych pragnieniach by kochać siedemdziesiąt palców, które łagodnie przykrywają dwie delikatne piersi dwustu siedemdziesiąt sześcioma łyżeczkami ziemi.
O czterystu piętnastu zmieszanych słowach w siedemdziesiąt dwie minuty, o dwóch litrach wody w dwóch kubkach w jednym bardzo, bardzo głębokim talerzu. 
O czterdziestu kawałkach drewna, czterech łyżkach i ośmiu stołkach, dwóch młotkach i trzydziestu trzech wbitych gwoździach. 
O siedmiu cebulach, rozłożonych na siedemdziesiąt sześć pocałunków i o dwudziestu dziewięciu uderzeniach patykiem. 
Oraz oczywiście o trzydziestu zniekształconych zębach i jednym lubieżnym języku ponad głową martwego albatrosa w bezkresnym delikatnym krajobrazie
“100 Wounded Tears“ (100 zranionych łez) powstało przy współpracy DOT504 Dance Company z Jozefem Fruček i Lindą Kapetanea (RootlessRoot Company), uznanymi na międzynarodowej scenie teatru ruchu choreografami. Do udziału w projekcie zaproszono także słowackiego aktora i piosenkarza Csongora Kassai (którego film „Divided We Fall” był nominowany do Oscara w kategorii Najlepszego filmu obcojęzycznego). Spektakl nabiera głębi dzięki porywającej, charakterystycznej muzyce skomponowanej przez Michala   Kaščáka, założyciela kultowej słowackiej kapeli undergroundowej „Bez ladu a składu”.
Spektakl, w dość surowej i chaotycznej, lecz pełnej humoru formie opowiada historię siedmiorga bohaterów, którzy poszukują swoich dziesięciu tysięcy utraconych marzeń i jednego sensownego powodu, by żyć.
„Siedmioro bohaterów zabiega o Diabła naszych serc, prezentując go w jego Najbardziej Wyrafinowanej wersji. Tchórzostwo Żebraka, poniżenie Królowej, okaleczenie Kitty. Surowe przedstawienie o prawdziwym świecie, który jest tuż za rogiem, tam, gdzie boimy się spojrzeć.“
 


Tok ' Art / Portugalia 

26 czerwca 2010, godzina 21:30, Muszla Koncertowa Ogrodu Saskiego - wstęp wolny

„Landscape with figures”
choreografia, scenografia: André Mesquita
reżyseria świateł: André Mesquita, Nuno Salsinha
Ścieżka dźwiękowa: wykład Elisabeth Gilbert
występują: Teresa Alves da Silva, Guzmán Rosado
„Lake”
choreografia: André Mesquita
reżyseria świateł: André Mesquita, Miguel Ramos and Nuno Salsinha
muzyka: David Lang
występuje: Teresa Alves da Silva
„Work”
W koprodukcji Centro Cultural do Cartaxo
choreografia, scenografia: André Mesquita
reżyseria świateł: André Mesquita, Nuno Salsinha
dzwięk: Alva Noto 
występują: Teresa Alves da Silva, Ana Brito, Guzmán Rosado, Ricardo Teixeira
 
Przestrzeń bez miejsca. Przestrzeń powitania. 
Będziemy wraz z tymi, którzy nadejdą. 
Przestrzeń, do której każdy przynosi wolę, doświadczenie, hojność i życie. 
Żyjąc tym, co niespodziewane, nie żyjemy, by uwieczniać. Jesteśmy pasażerami. 
Jesteśmy tym, kim jesteśmy, dzięki tańcu. 
Żyjemy poszukiwaniem ruchu, który powstaje z każdego z nas. Jesteśmy cenną przyszłością. 
Mówimy, co wiemy – stwórcy świata. 
Zrobieni z organicznej jedności. 80 % wody. 20 % duszy. I bólu. 
Nasza budowa jest zarówno ludzka, jak i nieludzka. 
Wyrzekamy się bezczynności, aksiomu i nieprawdopodobieństwa komunikacji. 
Interesuje nas człowieczeństwo, teraźniejszości, bieg wody i życia. Głód, życie tych, którzy nie mają wyboru. Śmierć. Hegemonia. Niestałość współczesnych czasów. Nadużycia władzy. Wojna. Brak uczestnictwa. Arogancja w stosunku ignorancji. Niesprawiedliwość. Obojętność. 
Poszukujemy we wszystkim. Różnica. Być więcej niż jednym. Dzielić się. 
Żyć, rozumieć, kochać. 
Chcieć. Wyobrażać sobie. 
Słuchać, smakować, widzieć. 
Wiedzieć. Tworzyć. 
Dotykać (ciebie).
„Brakuje mi słów, najdroższy, by napisać ten list, którego być może nigdy nie przeczytasz. Piszę w pustce. Być może powrócisz i nie znajdziesz mnie tutaj…”
Nadeżda Mandelstam do Osipa Mandelstam, październik 1938                        „Experiências com a Verdade, Paul Auste“

 

Lubelski Teatr Tańca  & kilku.com / Polska
28 czerwca 2010, godzina 21:30Muszla Koncertowa Ogrodu Saskiego - wstęp wolny

„kosmos”
reżyseria, ruch: Wojtek Kaproń
wizualizacje: Aleksander Janas, Robert Zajac/kilku.com
udźwiękowienie: Konrad Chyl
produkcja: Teatr Centralny – CK w Lublinie
czas: 40 minut