Susanne Linke i Koffi Kôkô „Mistral”

21 październik 2015
Miejsce: Sala kinowa Centrum Kultury w Lublinie
Godzina pokazu: 18:00

Taniec, choreografia: Susanne Linke i Koffi Kôkô
Czas trwania: 43 min.
Kamera, montaż: Walter Bickmann
Pomysł: Johannes Odenthal
Scenografia: Marcel Kaskeline
Światło: Lutz Deppe
Asystent oświetleniowca: Tomek Ness
Muzyka: Wolfgang Bley­Borkowski
Perkusiści: Achille Acakpo, Moussa Coulibaly, Janos Crecelius
Wsparcie dramaturgiczne: Waltraut Körver
Wsparcie choreograficzne: Urs Dietrich
Kierownik produkcji: Christiane Uekermann
Koordynacja projektu: Kerstin Diekmann, Inge Zysk
Produkcja: Akademie der Künste, Berlin, Susanne Linke przy wsparciu Hauptstadtkulturfonds,
Berlin

Pomysł na tę produkcję w jednoznaczny sposób oparł się na dwójce tancerzy, którzy wywodzą się
z dwóch bardzo różnych ale wysoce rozwiniętych tradycji tanecznych. Bardziej niż jakikolwiek
inny wykonawca, Susanne Linke uosabia wiedzę o modern dance w Niemczech, od Mary Wigman
do Folkwang i teatru tańca. A Koffi Kôkô czerpie z wysoce rozwiniętych wielowiekową tradycją
obrzędów przejścia w kulturach Afryki Zachodniej. W obu przypadkach, swymi ciałami działają
jak niezwykła i unikatowa biblioteka wiedzy. Oboje to wyjątkowi tancerze, których choreografie
uwzględniają i badają tak swoje własne biografie, jak i ich tradycje społeczno­polityczne,
kulturowe i duchowe.

Susanne Linke jest jedną z trzech (obok Piny Bausch i Reinhild Hoffmann) najwybitniejszych
tancerek i choreografek niemieckich swojego pokolenia, z którymi stała się współtwórczynią
zjawiska teatru tańca. Była uczennicą legendarnej Mary Wigman w jej berlińskim studiu.
Studiowała na wydziale tańca w renomowanej Folkwang Hochschule w Essen, kontynuowała
studia choreograficzne w Nowym Jorku. Susanne Linke łączy w swej pracy niemiecką tradycję
ekspresjonistyczną z doświadczeniami współczesnego teatru tańca. Jej styl charakteryzuje
mistrzowska precyzja i klarowna kompozycja ruchu oraz oszczędność środków wyrazu.
Szczególnie cenione są jej prace solowe np. "Wandlung", "Im Bade wannen" oraz "Schritte
verfolgen". Jej choreografie zespołowe: "Frauenballett" oraz "Ruhr ­ Ort" należą do największych
osiągnięć niemieckiego teatru tańca.

Koffi Kôkô jest czołowym przedstawicielem współczesnego tańca afrykańskiego. Pochodzący z
Beninu, od lat tworzący w Paryżu tancerz, choreograf i teoretyk tańca jest jednocześnie kapłanem
voodoo. Koffi Kôkô wybrał taniec w jego najczystszej, rytualnej formie, która stała się
fundamentem jego pracy artystycznej i teoretycznej, opartej na idei podstawowej roli tańca jako
środka komunikacji z bogami i naturą. Kôkô dokonał transpozycji doświadczania rytuału na
indywidualny język ciała, wykorzystując techniki tańca nowoczesnego i współczesnego teatru.