9 czerwca, godz. 18.00,

Sala Widowiskowa - Inkubator Medialno-Artystyczny ACK UMCS „Chatka Żaka”
Bilet: PWYW („pay what you want” – „zapłać ile chcesz po pokazie”)

„Kino mistrzów tańca” – Nederlands Dans Theater

Lubelski Teatr Tańca i Centrum Kultury w Lublinie wspólnie z Akademickim Centrum Kultury  UMCS „Chatka Żaka” zapraszają na cykl filmowych spotkań z twórczością najwybitniejszych twórców teatru tańca na świecie. Każdego miesiąca w wybrany poniedziałek, prezentowane są spektakle i sylwetki znakomitych artystów, którzy wywarli największy wpływ na historię i dorobek tańca.  Wśród tych znakomitości są m.in. Paul Taylor (Paul Taylor Dance Company), Mats Ek (The Cullberg Ballet), Lloyd Newson (DV8), Pina Bausch (Tanztheater Wuppertal), William Forsythe (The Forsythe Company), Wim Vandenkeybus (Ultima Vez). Mamy nadzieję, że dzięki tym spotkaniom z genialnymi osobowościami wzbudzimy w naszych widzach jeszcze większy podziw dla tańca i głód obcowania z tą niezwykłą sztuką, której granic nie sposób określić.
Nederlands Dans Theater  powstał w Holandii w roku 1959, kiedy to 22 tancerzy postanowiło zakończyć współpracę z Nederlands Ballet i realizować swoją pasję taneczną w innej formule artystycznej. Pod kierunkiem Carel Birnie i Benjamina Harkarvy’ego „zbuntowani” artyści rozpoczęli pracę nad nowym repertuarem w oparciu o styl modern dance. Po 50 latach działalności i współpracy z takimi znakomitościami jak Jiří Kylián czy Hans van Manen, NDT stał się jednym z wiodących  zespołów tańca współczesnego na świecie. W jego skład wchodzą aktualnie dwie formacje: NDT1 - główny zespół liczący 30 tancerzy w wieku 23 – 40 lat, którego dyrektorem artystycznym jest Paul Lightfoot oraz NDT2 - zespół założony w  1978 roku z myślą o utalentowanych tancerzach w wieku do 23 lat, obecnie pod dyrekcją Geralda Tibbsa.
Dzięki współpracy z Pathe Live oraz Ambasadą Królestwa Niderlandów mamy przyjemność zaprezentować Państwu kolejny z serii 4 wieczorów z Nederlands Dans Theater i wybitnymi choreografami.
 
Wieczór nr 4: NDT i Ekman / Eyal & Behar / Leon & Lightfoot / Inger

Na program składają się 4 spektakle:

18.00 / Wprowadzenie


18.15 / “STUDIO 2” – NDT2 / 33 minuty
Choreografia: SOL LEÓN i PAUL LIGHTFOOT

Spektakl został stworzony w 2009 roku na obchody 50-lecia zespołu. Po części jest to hołd złożony przez choreografów sali prób, w której spędzili aż 20 lat tworząc w tym czasie ponad 40 choreografii. Muzyka, której używają nawiązuje do pierwszego wielkiego spektaklu Ohada Naharina pt. „Tabula rasa”, tak więc jest to też swoista oda do tego wspaniałego dziedzictwa. W oczach autorów spektaklu prawdziwa historia narodzin duszy NDT jest przepełniona obecnością na tanecznej podłodze, wśród ścian i luster sali prób.


18.50 / “DREAM PLAY” - NDT2 / 21 minut

Choreografia: JOHAN INGER
zobacz zwiastun >>>

W tym spektaklu z 2000 roku, Johan Inger stworzył abstrakcyjną, choć nie pozbawioną narracyjności choreografię do „Święta wiosny” Igora Strawińskiego. Pokazał w niej nowe spojrzenie na „obciążoną” wieloma interpretacjami historię pogańskiego rytuału, redukując ją do obrazu marzenia wywołanego przelotnym spotkaniem. Staje się ono erotyczną, a miejscami agresywną relacją sześciu bohaterów prowadzących ze sobą szorstką grę w otoczeniu pomysłowo skonstruowanej scenografii. Za ten spektakl Johan Inger został uhonorowany nagrodą Lucas Hoving Production Award w roku 2001.


 19.25 / “SARA” – NDT2 / 13 minut

Choreografia: SHARON EYAL i GAI BEHAR
zobacz zwiastun >>>

Spektakl został stworzony specjalnie dla młodego zespołu NDT2. Choreografia powstała równolegle z kompozycją muzyczną Ori Lichtika i oscyluje wokół wspomnień, marzeń, emocji, inspiracji, smutku, samotności, troski i współczucia, mówi po prostu o życiu. „Temat wydobyty z podświadomości, ale bardzo ludzki zarazem”, mówi Sharon Eyal. Tajemniczy sceniczny świat marzeń jest w pełni odbiciem odczuć i intuicji twórców.


 19.40 /“MAYBE TWO” – NDT2 / 28 minut

Choreografia: ALEXANDER EKMAN
zobacz zwiastun >>>

“Spektakl dotyczy ludzkich relacji, miłości, bólu i zniszczenia, jakie paradoksalnie może przynieść miłość. Rzecz jest też o tym, jak ja i ty radzimy sobie z tymi wszystkimi problemami”, mówi o swojej pracy autor, Alexander Ekman. Ten szwedzki choreograf zawsze wybiera tematy, które mogą zainteresować szerokiego odbiorcę. Podobnie jak w poprzednich spektaklach „Cacti” czy „Left Right Left Right” tak i tym razem Ekman stawia na niezwykłą rytmiczność ruchu związaną z kompozycjami Ravela oraz Birdy.