Bataille promoBATAILLE I ŚWIT NOWYCH DNI
Scenariusz i reżyseria
Sławomir Krawczyński
Choreografia
Anna Godowska
Tancerze
Aleksandra Bożek-Muszyńska, Natalia Dinges, Paweł Grala, Bartosz Ostrowski, Łukasz Przytarski, Zofia Tomczyk
Muzyka
collage & remix
Zdjęcia
Aleksandra Osowicz
Produkcja
Art  Stations Foundation by Grażyna Kulczyk
Koprodukcja:
Fundacja Ciało/Umysł
20 Międzynarodowe Spotkania Teatrów Tańca
Centrum Kultury w Lublinie

Projekt zrealizowano w ramach stypendium Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Czym może być podróż do niemożliwego? Sześcioro tancerzy w przejmującym świecie Georges’a Bataille’a, francuskiego pisarza, filozofa, kontestatora współczesnej kultury.

Jako jeden z niewielu myślicieli minionego stulecia, Bataille miał odwagę tak bezkompromisowo i bezwzględnie zapytać o sens i kształt ludzkiego istnienia. Jego rebelianckie idee uderzały w nowożytną kulturę zbudowaną wokół systemu pracy, która – jak twierdził - wyprowadziła człowieka na jałowe terytoria. Drogę, na miarę pełni ludzkiego losu, widział w akcie transgresji, który nakazywał porzucić bezpieczne granice i podążać ku nieznanemu. Poprzez ten akt miał się, lub przynajmniej mógłby się wyłonić nowy człowiek. Jako suweren własnej egzystencji. Zdobywca autentyczności. A może po prostu ‘śmieszek i tancerz’, jak nazywa człowieka w „Części przeklętej”.
Bataille rzuca nam wyzwanie. Prowadzi nas do miejsca, gdzie „wszystkie gwałtowne uczucia zlewają się w jedno”. Jego paradoksalna filozofia milczącym gestem wskazuje na taniec. Tańcząc odkrywamy grozę i ukryte w głębi nowe przestrzenie. Tańcząc, skaczemy w pustkę i odnajdujemy śmiech. Tańcząc zanurzamy się w mrocznej łamigłówce erotyzmu, aż wreszcie natrafiamy na „świat święta, królów i bogów”. Taniec staje się próbą suwerenności, wyrażając namacalnie i bez słów niezwykły dramatyzm myśli Bataille’a z jego głównym pytaniem: czy możemy stać się na nowo?

Podstawą realizacji projektu  były następujące teksty Georgesa Bataille’a,: „Doświadczenie wewnętrzne”, „Łzy erosa”, „Część przeklęta”, „Erotyzm”. Stanowiły one przedmiot wielokierunkowej pracy badawczej, podczas której zastosowaliśmy naszą metodę pracy ze snami i nieświadomością, rozwijaną od 2005 r. w ramach projektu „Taniec śniącego ciała“. Jest ona twórczą syntezę technik inspirowanych psychologią analityczną C.G.Junga, psychologią zorientowaną na proces A.Mindella, oraz technik improwizacyjnych i medytacyjnych, które rozwijaliśmy przez wiele lat naszych badań.

Sławek Krawczyński i Anna Godowska współpracują od 1999r.
W latach 2001 – 2012 prowadzili wspólnie Teatr Bretoncaffe, którego dorobek jest szerzej opisany w dalszej części niniejszego port folio.
Najważniejszą częścią wspólnej pracy artystów jest projekt badawczy pod nazwą „Taniec śniącego ciała“, zainicjowany w 2005r. w ramach rezydencji Anny Godowskiej w Centre national de la danse Pantin-Paris. Celem tego długofalowego projektu jest zastosowanie idei psychologii analitycznej Carla Gustava Junga oraz psychologii zorientowanej na proces Arnolda Mindell’a w praktyce tańca i teatru.
Programową syntezę poszukiwań Godowskiej i Krawczyńskiego stanowi projekt The_Rite_of_Dreams_Project, zainicjowany w 2013r. Pierwsza praca w ramach tego projektu, spektakl „Niżyński. Święto snów” powstał w całości w oparciu o rozwijane przez artystów metody.
„Niżyński. Święto snów” otrzymał dwie nagrody Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego podczas Polskiej Platformy Tańca 2014 w Lublinie: za najlepszy spektakl oraz za najlepsze wykonanie artystyczne. W rankingu Najlepszy, najlepsza, najlepsi w sezonie 2013/2014 prestiżowego miesięcznika Teatr, spektakl znalazł się w grupie najlepszych przedstawień teatru tańca w Polsce. W roku 2015 Anna Godowska i Sławek Krawczyński otrzymali nagrodę okolicznościową Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego z okazji 15-lecia wspólnej pracy artystycznej, za osiągnięcia i wkład w rozwój tańca współczesnego w Polsce.

„BAROCCO“Barocco


Koncepcja i choreografia: Anna Godowska
Wykonanie/Taniec: Justyna Chaberek, Edyta Herbuś, Anna Krysiak, Karolina Kroczak
Śpiew: Justyna Chaberek
Muzyka: Małgorzata Tekiel
Projekt kostiumów: Maja Skrzypek, Monika Nyckowska
Reżyseria świateł: Piotr Pawlik
Konsultacje choreograficzne sceny partnerowań: Piotr Nowakowski
Konsultacja dramaturgiczna:Sławek Krawczyński
Produkcja: Stowarzyszenie Scena 96
Koproducenci: « Network Open Latitudes (Latitudes Contemporaines – Vooruit - L’Arsenic – Body/Mind – Teatro delle Moire – Sin Arts Culture – le phénix – MIR Festival – Materiais Diversos) with support of programme Culture from European Union»
Centrum Kultury w Lublinie, Lubelski Teatr Tańca.
Partnerzy: Fundacja Ciało/Umysł, Teatr Studio im. St. I. Witkiewicza w Warszawie
Data premiery lubelskiej: 04.06.2014

Spektakl zrealizowano dzięki finansowemu wsparciu Miasta Stołecznego Warszawy oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Podziękowania dla Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego za pomoc w realizacji spektaklu.

Spektakl tańca współczesnego na trzy tancerki, wokalistkę i basistkę.

Barocco znaczy perła - perła zaś to symbol doskonałości, której od zawsze poszukuje kobieta miotając się pomiędzy kobiecością zmyśloną a prawdziwą, o ile taka istnieje. Czy jednak może być inaczej? Czy istnieje jakaś forma „realnego bycia“? Być może nie doceniamy siły fantazji, która poprzedza każdy akt egzystencjalny.

Być może nasza tożsamość jest snem, a jedyne prawdziwe i głębokie urzeczywistnienie polega na przeobrażeniu tego snu w materialne kształty. Być może tylko odnalezienie wewnętrznej mocy jest dla kobiety sposobem na to, by uwolnić  się od społecznych zmyśleń na swój temat.
Z drugiej strony Barok to metafora współczesności, podszytej niepokojem,
chaosem, poszukiwaniem transcendencji, a jednocześnie pełnej zmysłowości i hedonizmu.

Wszystkie te wątki prowadzą do ciała, które staje się obiektem szczególnego zainteresowania – eksponowane ponad miarę zdaje się
kompensować wszelkie niedostatki wewnętrznej przemiany.

"Różnica i Powtórzenie"Różnica i Powtórzenie

Choreografia: Maciej Kuźmiński
Taniec: Agnieszka Bednarz, Daniela Komędera oraz Maciej Kuźmiński
Dramaturgia i grafika: Adam Hypki
Teksty: Adam Hypki, Maciej Kuźmiński
Scenografia i oświetlenie: Michał Mackiewicz
Obsługa techniczna: Maciej Kosteczka
Kostiumy: Justyna Jakubczyk-Lassota, Emil Wysocki
Asystent choreografa: Tomasz Pomersbach
Muzyka: Matthew Bourne "Montauk Variations", Jacob Kirkegaard "4 Rooms", Antonio Vivaldi "4 Pory Roku" wyk. Academia Bizantina
Długość trwania: 1h 30 min
Produkcja wykonawcza: Maciej Kuźmiński, Maria Marcinkiewicz-Górna
Menedżer: Natalia Starowieyska - LabaOff
Producent: fundacja Cukier Puder
Współpraca: Tourneé w 2015 r. zrealizowano we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca w ramach programu Scena Dla Tańca 2015, produkcję zrealizowano z środków finansowych Lubelskiego Teatru Tańca, oraz w ramach stypendium z MKiDN
Partnerzy: Centrum Kultury w Lublinie, Miejski Dom Kultury w Zduńskiej Woli, Wydział Teatru Tańca w Bytomiu PWST im. Ludwika Solskiego w Krakowie, firma KP Media
Data premiery: 05.10.2014

"Różnica i Powtórzenie" to spojrzenie na zagadnienie tożsamości z dwóch perspektyw. Poprzez nawiązanie do tekstów filozoficznych G. Deleuze'a i S. Kierkegaarda przedstawienie kwestionuje istotę powtarzalności rzeczy. Dyptyk składa się z 'Różnicy', która jest rodzajem tanecznego monodramu, oraz 'Powtórzenia' - w wykonaniu trójki artystów. 'Różnica' to intymny wgląd w wewnętrzny świat człowieka, który poszukuje siebie i odpowiedzi na pytanie co jest zmienne - ja czy rzeczywistość wokół mnie? 'Powtórzenie' to opowieść o przenikaniu się tożsamości i zakwestionowaniu istoty powtarzalności rzeczy. Skomplikowany zapis choreograficzny wymaga od tancerzy nieludzkiej wręcz koncentracji. Dzięki temu zabiegowi sama forma spektaklu zmusza do pytania, czy powtórzenie jest w ogóle możliwe. W 'Różnicy i powtórzeniu' widz odnajdzie odniesienia do historii tańca i kluczowych metod choreograficznych. Przez pryzmat twórczości innych, Kuźmiński analizuje własny styl ruchu i choreografii.

Różni się jedynie to, co podobne. Podobne są tylko różnice. Myślenie jest grą różnicy i powtórzenia.